کد خبر : 47683
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 شهریور 1399 - 15:25

آغاز مرحله پایانی مرمت پل تاریخی “ورگان” شهر فلاورجان

آغاز مرحله پایانی مرمت پل تاریخی “ورگان” شهر فلاورجان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فلاورجان عنوان کرد:
آغاز مرحله پایانی مرمت پل تاریخی “ورگان” شهر فلاورجان
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فلاورجان از آغاز مرحله پایانی مرمت بدنه‌های پل تاریخی “ورگان” در شهر فلاورجان خبر داد.

به گزارش نیوز فلاورجان ، حافظ کریمیان  رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فلاورجان امروز ۱۹ شهریور ماه با اعلام این مطلب گفت: «مرحله پایانی مرمت بدنه‌های پل تاریخی “ورگان” در شهر فلاورجان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال آغاز شد.»
او افزود: «در این مرحله بخش انتهای پل در جبهه شرقی به طور کامل مرمت خواهد شد. این عملیات مرمتی شامل: حذف لایه‌های اندود سیمان از بدنه پایه‌های پل، استحکام بخشی و پی‌بندی پایه‌های سنگی، بازسازی دهانه پایانی پل و بندکشی بدنه‌ها خواهد بود.»
کریمیان با اشاره به مراحل قبلی مرمت این پل، تاکید کرد: «پیش از این طی سه مرحله عملیات استحکام بخشی بستر پل، بندکشی بدنه‌ها، اجرای سنگ فرش کف پل توسط اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان انجام شده بود، با پایان مرحله چهارم مرمت بدنه‌های پل فلاورجان به‌صورت کامل انجام خواهد شد و تنها حذف دال بتنی روی پل باقی خواهد ماند.»
پل تاریخی “ورگان” به عنوان نخستین اثر شاخص در مرکز شهرستان فلاورجان به پل دو قوسی معروف است. این پل از سلسله پل‌های ساخته شده برروی رودخانه زاینده‌رود در دوره صفویه است که به‌منظور بهینه سازی و تسهیل عبور کاروان‌ها از سمت اصفهان پایتخت صفویان به سمت مناطق جنوب غربی ایجاد شده است. هم اکنون پل “ورگان” با درازای ۱۵۰متر ، پهنای ۵ متر و ارتفاع تا ۶ متر دارای ۱۸دهانه است و در تاریخ ۱۹/۱۱/۸۹ به شماره ۲۹۵۵۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc