کد خبر : 49520
تاریخ انتشار : جمعه 4 شهریور 1401 - 12:53

آیت الله ناصری درگذشت

آیت الله ناصری درگذشت
آیت الله ناصری استاد اخلاق و مدرس حوزه علمیه دار فانی را وداع گفت

به گزارش نیوز فلاورجان آیت الله شیخ محمد علی ناصری از علما و استادان اخلاق که مدتی قبل در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) یکی از مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده بود ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت.

آیت الله محمدعلی ناصری دولت‌آبادی مشهور به آیت الله ناصری مجتهد و استاد اخلاق و از علمای بزرگ اصفهان وی سالیان متمادی در مسجد کمرزرین اصفهان به اشاعه محبت آقا بقیه الله الاعظم علیه السلام مشغول بود.

بنابراین گزارش، مرحوم آیت‌الله محمدعلی ناصری تحصیلات خود را ابتدا در دولت آباد آغاز کرد و سپس در حوزه علمیه اصفهان ادامه داد. در ۱۴ سالگی با مهاجرت پدرش به نجف اشرف راهی نجف شد. بعد از سه سال، پس از برگشت پدر به ایران، او همچنان به ادامه تحصیل در نجف پرداخت و وارد مدرسه صدر نجف شد. پدر پیش از جدایی از فرزند، او را نخست به حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و زان پس به مرحوم آیت‌الله شیخ‏ محمّد حسین دهاقانی که در شمار اعلام و اوتاد آن شهر مقدّس بود، سپرد.

ایشان در این دوران بخشی از علوم ادبی، حاشیه ملا عبدالله بر متن منطقی تفتازانی و قسمتی از شرح لمعه را نزد مرحوم آیت اله مدرس افغانی فرا گرفت. ادامه شرح لمعه را از محضر آیت الله مجتبی لنکرانی، مکاسب را محضر مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم کرونی اصفهانی که بعدها داماد ایشان می شود. کفایه را از محضر آیت الله حاج شیخ محمد حسین دهاقانی و برای دومین مرتبه باز در محضر آیت الله شیخ صدر را بادکوبه ای، خارج مکاسب صلاه آیات را از محضر آیت اله سید عبدالهادی شیرازی و خارج بیع و خیارات را از محضر امام خمینی استفاده کرد. گذشته از این، در شماری دیگر از دروس همچون بحث خارج کتاب الحج آیت الله سید محمود شاهرودی نیز شرکت و یک دوره کامل اصول الفقه را از محضر آیت الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خویی فرا گرفت.

وی علاوه بر علوم رسمی به بهره‌گیری علوم معنوی نزد محمد کوفی، سید محمد کشمیری، شیخ عباس قوچانی، سید هاشم حداد و سید جمال‌الدین گلپایگانی پرداخت؛ همچنین با شخصیت‌های عرفانی و اخلاقی چون علامه طباطبایی، محمداسماعیل دولابی، حاج عبدالرضا گردعاوی، مولوی قندهاری، آشنایی و ارتباط داشت. هم چنین ایشان در غالب سفرهای ماهیانه به قم محضر آیه الله بهجت می‌رسیدند و به طوری که شیخ علی آقا بهجت می گفتند: هیچ کس مثل ایشان با آیت الله بهجت نشست صمیمانه ندارند. آیت الله ناصری و عارف گمنام مولوی قندهاری، عقد اخوتی بینشان بسته شده بود.

خدمات آیت‌الله ناصری در قم و اصفهان

ایجاد و مدیریت مراکز دینی متعدد همچون حوزه علمیه حضرت ولی عصر علیه السلام، حوزه علمیه صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، حوزه علمیه نرجس خاتون سلام الله علیها، مرکز دیجیتال حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در دولت‌آباد، موسسه تحقیقات نجوم اسلامی، موسسه دارالهدی قم و بنیاد علمی – فرهنگی هاد در قم و اصفهان از جمله خدمات مرحوم آیت‌الله ناصری است.

آیت الله ناصری علاوه بر تلاش های علمی و دینی و هدایت و راهنمایی مردم طلاب و اهل علم در کارهای خیر نیز مشارک جدی داشت، از جمله این اقدامات می‌توان به تلاش‌های ایشان برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد که نمونه آن‌ها مرکز درمانی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی و بخش دیالیز ۲۰ تختخوابی ان با اهدای شش هزار متر زمین و دو هزار متر ساختمان در سال ۸۷ توسط ایشان که در سال ۹۱ افتتاح شد و آغاز به کار کرد. بخش دیالیز بیمارستان گلدیس شاهین‌شهر، بخش دیالیز بیمارستان محمد رسول الله صلی الله علیه و آله میمه و اورژانس شبانه روزی دولت آباد نیز از خدمات ایشان است.

بنابراین گزارش، پدر مرحوم آیت‌الله محمدعلی ناصری، «محمّدباقر» نان داشت. وی از علمای معاصر اصفهان بود که در سال ۱۲۷۰ ه.ش در دولت آباد اصفهان متولّد شد و در ۳۰ سالگی تحصیلات علوم دینی را در اصفهان آغاز کرد. او پس از تحصیل مقدمات، به امر مرحوم شیخ محمّدحسن عالم نجف‌آبادی به نجف اشرف مهاجرت کرده و نزد اساتید عالی‌قدر آنجا کسب فیض کرد. آن‌گاه به اصفهان مراجعت کرد و از محضر عالم ربّانی حاج آقا رحیم ارباب بهره گرفت. او سرانجام در سال ۱۳۶۱ ه.ش وفات یافت و در مزار امامزاده محمود دولت آباد مدفون شد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

https://eitaa.com/joinchat/2296250375Cf7848d8bdc